שערים לגיוס - טיפול בפוסט טראומה

074-769-14-84

טיפול בפוסט טראומה

במציאות של ימינו, לא מעט אנשים סובלים מפוסט טראומה. המודעות לתופעה הזו עולה מחדש בכל יום זיכרון שכן, במהלך היום העצוב הזה אמנם אנו מרכינים ראש לזכר אלו שנפלו על מנת שנוכל להמשיך לחיות כאן, אך אל לנו לשכוח את אלו שחזרו חיים מהחזית - אך הנפש שלהם אינה נותרה אותו דבר. פוסט טראומה זו תופעה קשה, וכאשר מדובר בהתמודדות עם התופעה הזו בעקבות השירות הצבאי, הרי שכל המתמודדים אמורים לקבל טיפול הולם שיעזור להם להתגבר על כל אותם קשיים, להשתלב בחברה ולחיות אורח חיים תקין ככל הניתן. אז איך טיפול בפוסט טראומה עובד היום, ומה עוד עליכם לדעת בנושא זה? על כך ועוד נסביר לכם במהלך הכתבה הבאה שאתם עומדים לקרוא. 

 

הפרעה פוסט טראומטית - קצת רקע

 

רגע לפני שנסביר לכם כיצד עובד טיפול בפוסט טראומה בימינו, הרי שעלינו להבין בדיוק מהי הפרעה פוסט טראומטית. הפרעה זו מתפתחת אצל אנשים שחוו אירוע מטלטל, בדרך כלל כזה אשר גרם סכנה ממשית לחייהם או לשלמות גופם. כתוצאה מאותה חוויה, הגוף והנפש מתקשים להתאושש לגמרי מאותה חוויה מטלטלת, מה שמוביל למגוון תופעות פיזיות ונפשיות. כמובן שאנחנו פוגשים התמודדות עם פוסט טראומה בעיקר בעקבות קרבות צבאיים או מפגעי טרור, אך תופעה זו יכולה להתרחש גם בשל אירועים אחרים כמו תקיפה, פגיעה מינית, תאונת דרכים, מוות פתאומי של אדם יקר ועוד. 

 

עד כמה פוסט טראומה נפוצה?

 

באופן כללי, כ-20% מאלו שחוו אירוע טראומטי כזה או אחר במהלך חייהם יפתחו הפרעה פוסט טראומטית, ובהתאם לכך יצטרכו טיפול מדויק שיוכל לאפשר להם להמשיך בחייהם ולנהל אורח חיים תקין. נוסף על כך, חוקרים מעריכים כי 8% מכלל האוכלוסייה מתמודדים עם הפרעה פוסט טראומטית, וחשוב מאוד להדגיש כי לעיתים תסמיני ההפרעה עלולים לבוא לידי ביטוי חודשים או אפילו שנים אחרי אותו אירוע מכונן.

 

איך ההפרעה באה לידי ביטוי?

 

השלב הראשון של טיפול בפוסט טראומה הוא כמובן לזהות את התופעה, ולשם כך עלינו להבין איך ההפרעה באה לידי ביטוי. למעשה, ניתן לחלק את תסמיני הפוסט טראומה לשני חלקים עיקריים - תסמינים קוגניטיביים ונפשיים, ותסמינים חיצוניים. תסמינים נפשיים ברוב המקרים יהיו סמויים, ולא תמיד יהיה ניתן לשים לב אליהם, בעוד כי תסמינים חיצוניים יבואו לידי ביטוי בהתנהגותו של האדם. 

 

• תסמינים נפשיים - אדם אשר חווה אירוע טראומטי וכתוצאה מכך צריך טיפול בפוסט טראומה עשוי לחוות שינוי נפשי כה קיצוני, עד למצב בו הביטוי "הפכתי לאדם אחר" נפוץ מאוד בהקשר לטיפול בתופעה זו. במילים אחרות - מאחר ומדובר בשינוי נפשי כה משמעותי, לעיתים ייתכן כי האדם עצמו ואלו הקרובים אליו יעידו כי מדובר בשינוי באישיות לכל דבר ועניין. מעבר לכך, אלו הסובלים מפוסט טראומה מתארים ירידה חסרת תקדים באיכות החיים שלהם, וביכולת שלהם ליהנות מדברים שבעבר הסבו להם אושר. יתר על כן, מתמודדים מתארים גם מחשבות טורדניות שאינן ניתנות לשליטה, לעיתים כאלו שמחזירות אותם לאותו אירוע טראומטי גם אם לא היה "טריגר". במהלך כל טיפול בפוסט טראומה, לוקחים בחשבון כי התסמינים הנפשיים עשויים לכלול התקפי חרדה, בעיות זעם, דיכאון, התפרצויות וכיוצא בכך.

 

• תסמינים התנהגותיים - חלק מהתסמינים ניתן לראות כלפי חוץ, ובעצם הם באים לידי ביטוי בהתנהגותו של האדם. אלו המתמודדים עם פוסט טראומה מתארים כיצד המעגל החברתי שלהם מצטמצם, ואילו באופן כללי ניתן להגיד כי אורח החיים שלהם כולו נפגע לגמרי. בשל התמודדות עם תסמיני פוסט טראומה, מתמודדים עשויים להימנע ממקומות הומי אדם, וכך גם באשר לפעילויות. לפעמים אותם מקומות עלולים להוות טריגר ולהזכיר להם את האירוע הטראומטי, ולעיתים המתמודדים פשוט לא יוכלו לשאת חברת אנשים בצל הקושי שלהם. אלו המתמודדים עם פוסט טראומה בהרבה מאוד מקרים משלמים מחיר מאוד כבד, הן מבחינת אורח החיים שלהם שנפגע והן מבחינת מערכות היחסים שלהם עם חברים ומשפחה שגם הן עשויות להיפגע באופן משמעותי. ייתכן גם כי במסגרת התמודדות עם פוסט טראומה איכות השינה תיפגע, ובמקרים מסוימים סביר להניח כי יכולת הריכוז והמיקוד תפגע בצורה משמעותית גם היא. 

 

סוגי טיפול בפוסט טראומה

 

אחרי שקיבלנו קצת רקע על פוסט טראומה, התמודדות עם התופעה וכל מה שביניהם - הרי שעלינו להבין איך טיפול בפוסט טראומה עובד, ואילו סוגי טיפול קיימים. הנה כמה דוגמאות:

 

• טיפול תרופתי - לעיתים פסיכיאטר מוסמך עשוי להתאים למטופל תרופות שאמורות להקל על התסמינים הנפשיים שלו. ייתכן כי הוא ירשום למטופל תרופות נגד חרדה, דיכאון, הפרעות שינה וכדומה.

 

• קנאביס - קנאביס רפואי מקל על התקפי החרדה, מעורר תיאבון (שעשוי להיפגע משמעותית כתוצאה מהתמודדות עם פוסט טראומה) ומקל על השינה. עבור מתמודדי פוסט טראומה, זו בשורה משמעותית - יש לא מעט זנים שעשויים להקל על התסמינים, וגם בימינו המחקר על ההשפעות של אותם זנים על מתמודדי פוסט טראומה מתמשך.

 

• חומרים פסיכואקטיביים - אמנם הנושא הזה עוד לא נחקר במלואו בארץ, אך בחו"ל חוקרים אפשרויות של טיפול באמצעות חומרים פסיכואקטיביים כמו סם ה-LSD, MDMA, פטריות פסילוסיבין ועוד.

 

• טיפולי פסיכותרפיה - פסיכותרפיה עשויה להיות יעילה במיוחד כאשר מדובר בטיפול בפוסט טראומה. יש לא מעט טכניקות טיפוליות שעשויות להתאים במיוחד עבור מתמודדי פוסט טראומה. כך לדוגמא, טיפול CBT עשוי להועיל מאוד. טיפול CBT זהו טיפול קוגניטיבי שיחתי, המבוסס על אבחון מצוקת המטופל, זיהוי דפוסים שליליים ובניית הרגלים טובים יותר במקומם. הטיפול מבוסס על חזרתיות ועל עבודה מתמשכת, ובהרבה מאוד מקרים הוא עשוי להועיל למטופל.

 

מלשב"ים

חיילים בחובה

אנשי קבע ומילואים

יחידות מיוחדות ומובחרות

השערים לגיוס

play4, play, media control, audio

רוצים לקבל פרטים נוספים?

מלאו את הטופס

 

074-769-14-84

hagit@shearim.biz

|

קיבוץ הזורע

|

א' - ה' - 09:00-18:00 / ו' - 08:00-14:00 

|


               

צרו איתנו קשר


אנחנו כאן בשבילכם ולמענכם!