שערים לגיוס - טיפול סי בי טי - למי הוא יכול להועיל?

074-769-14-84

טיפול סי בי טי - למי הוא יכול להועיל?

טיפול סי בי טי הוא טיפול התנהגותי קוגניטיבי. המטרה העיקרית של טיפול זה היא לסייע למטופל להתמודד עם המצב והבעיות השונות מהן הוא סובל, במסגרת טיפול שיחתי קצר טווח. במהלך הטיפול, המטפל יעודד את המטופל לשוחח איתו על מספר נושאים כמו החשיבה שלו על עצמו, על העולם ועל האנשים אחרים. אז איך בדיוק טיפול סי בי טי מתבצע, למי הוא יכול להתאים ומה עוד עליכם לדעת על נושא זה? על כך ועוד נסביר לכם במהלך הכתבה הבאה שאתם עומדים לקרוא.

טיפול סי בי טי - לאילו מצבים הוא יכול להועיל?


טיפול סי בי טי יכול להועיל למספר אנשים המתמודדים עם בעיות שונות כמו חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה ועוד. בנוסף, טיפול סי בי טי הוכח בתור טיפול יעיל גם עבור התמודדות עם הפרעת דחק פוסט-טראומטית (PTSD), וכן גם עבור התמודדות עם התמכרות לסמים או כדורי מרשם.

במה טיפול סי בי טי שונה?


בניגוד לטיפולים נפשיים אחרים, ששמים דגש בעיקר על טראומות העבר והאופן בו הן משפיעות על המטופל - טיפול CBT מתמקד בדבר אחר לגמרי. במהלך טיפול CBT, נתמקד בבעיות וקשיים איתן מטופל מתמודד כיום. אולם, המיקוד אינו בהכרח בבעיה עצמה או בקושי הרגשי עצמו - אלא בדפוסי החשיבה וההתנהגות השליליים שנוצרו כתוצאה מאותה המתמודדות. לפי שיטת ה-CBT, אם נצליח לזהות את הדפוסים הבעייתיים האלו, נוכל בהמשך "להחליף אותם" בדפוסים חיוביים יותר, ובכך בעצם לשפר את איכות החיים של המטופל. הדגש כאן הוא לא על פתירת הבעיה או המצב הנפשי באופן ישיר, אלא על פיתוח כלים ומיומנויות שיוכלו לסייע למטופל לחיות לצד הקושי איתו הוא מתמודד, ויחזירו לו את השליטה על חייו.

כמה פגישות בדרך כלל לוקח טיפול CBT?


בדרך כלל, טיפול CBT כולל מפגשים שבועיים או לחילופין, מפגשים דו-שבועיים. מספר המפגשים עשוי להשתנות בהתאם למטרות שהוגדרו מראש ובהתאם למצב איתו המטופל מתמודד, אך בדרך כלל טיפול יימשך עד 12 מפגשים - בין 6 שבועות לחצי שנה.

האם מדובר בטיפול יעיל?


בהחלט. טיפול הכרתי התנהגותי (CBT) נחשב לאחד מסוגי הטיפולים היעילים ביותר, בייחוד כאשר מדובר בהתמודדות עם טראומות, דיכאון וחרדות. הטיפול בעצם מסייע לכל מטופל להבין כי למרות הקושי הרב איתו הוא מתמודד - גם לו יש חלק קטן בכל אותן בעיות הוא חווה היום, והחלק הזה קשור לדפוסי החשיבה וההתנהגות השליליים שנוצרו כתוצאה מאותה התמודדות. לפיכך, לא המצב והקושי עצמו הוא זה שגורם לו להיות אומלל - אלא הצורה בה הוא רואה את הדברים, והאופן בו הוא מגיב לקשיים איתם הוא מתמודד. בהתאם לכך, אם נצליח לזהות את כל אותם דפוסים שליליים, ולהשיג שינוי אמיתי, פנימי שבסופו נבנה דפוסים חיוביים שיחליפו אותם - נצליח לשפר את איכות החיים של המטופל, ובהתאם גם נצליח למזער את ההשפעה של כל אותם קשיים איתם הוא מתמודד על חייו.

האם טיפול זה כרוך בסיכון?


טיפול CBT כרוך בסיכון מזערי, אם בכלל ניתן להגדיר זאת בתור סיכון. לא מעט מטופלים עלולים להרגיש לא בנוח, זאת מאחר ולצורך הטיפול, המטפל יצטרך לבחון נקודות מאוד עדינות ורגישות, שבהרבה מאוד מקרים יזכירו לנו חוויות כואבות. מעבר לכך, יש צורך שהמטפל, יחד עם המטופל יבחן דפוסי חשיבה והתנהגות שליליים - ואילו לא מעט מטופלים עלולים למצוא את הבחינה הזו בתור דבר לא נעים. למעשה, כמו כל טיפול שיחתי אחר המבוסס ברובו על ניתוח רגשות ומחשבות - גם כאן לא מעט מטופלים עלולים להתרגש יותר מדי, לבכות במהלך הטיפול או אפילו לכעוס על המטפל שלהם. כמו כן, חשוב מאוד להדגיש כי רק מטופלים שמבינים זאת מראש, ומוכנים לשתף פעולה בצורה מלאה עם המטופל שלהם יוכלו להפיק תוצאות איכותיות מהתקופה הזו. בנוסף, בהרבה מאוד מקרים הטיפול יהיה כרוך גם ב"שיעורי בית" - משימות של תרגול חזרתי על החומר הנלמד במהלך הטיפול, ואילו המטופל יצטרך לבצע אותן במהלך זמנו הפנוי.

יתרונות של טיפול CBT


הנה כמה יתרונות עיקריים של טיפול CBT:

• אקטיביות - כאמור, טיפול CBT לא מסתיים אחרי כל שיחה של המטופל עם המטפל שלו, אלא ברוב המפגשים הוא יקבל גם "שיעורי בית", אותם הוא יצטרך לתרגל במהלך זמנו הפנוי. אמנם לא מעט מטופלים עשויים לא לחבב את הרעיון הזה, בלשון המעטה - אך חשוב מאוד לציין כי מדובר ביתרון של ממש. עבודה טיפולית כזו עוזרת למטופלים להפנים ולתרגל בצורה טובה יותר את כל הנקודות בהן נגעו במהלך הטיפול, וכמובן כך גם ניתן למדוד את הצלחת הטכניקות הטיפוליות.

• טיפול קצר - בטיפולים אחרים, כמו טיפול פסיכולוגי "מסורתי" משך הטיפול עשוי להיות מאוד ארוך טווח, ולעיתים טיפול פסיכולוגי עלול להימשך אף מספר שנים. מנגד, טיפול קוגניטיבי התנהגותי הוא טיפול קצר טווח, שנמשך בממוצע בין 3 חודשים לחצי שנה.

• טיפול ממוקד - הטיפול נחשב למאוד ממוקד, והוא עוזר לנו להבין מה עלינו לעשות בתור מטופלים ברמה הקונקרטית על מנת להתמודד בצורה טובה יותר עם הקושי שלנו. במהלך הטיפול, כל מטופל מקבל כלים פרקטיים אותם הוא יוכל ליישם באופן מיידי ב"שטח". חשוב לציין כי כל אותם כלים שהוא למד וקיבל במהלך הטיפול ישארו עם המטופל תמיד, גם הרבה אחרי תקופת הטיפול.

כמה מילים לסיכום


בין אם אתם מתמודדים עם PTSD, דיכאון, חרדות או בכלל עם OCD - ייתכן כי טיפול CBT יועיל לכם. לכן, החלטנו בכתבה זו להסביר לכם כל מה שצריך לדעת על טיפול סי בי טי, עקרונותיו, יתרונותיו וכל היוצא בכך.

 

מלשב"ים

חיילים בחובה

אנשי קבע ומילואים

יחידות מיוחדות ומובחרות

השערים לגיוס

play4, play, media control, audio

רוצים לקבל פרטים נוספים?

מלאו את הטופס

 

074-769-14-84

hagit@shearim.biz

|

קיבוץ הזורע

|

א' - ה' - 09:00-18:00 / ו' - 08:00-14:00 

|


               

צרו איתנו קשר


אנחנו כאן בשבילכם ולמענכם!