טיפול בptsd - איך זה עובד? | שערים לגיוס

074-769-14-84

כל יום זיכרון מחדש אנו מרכינים ראש לזכר הנופלים, שהקריבו את גופם ונפשם למען שנוכל להמשיך לחיות בארצנו - אך אסור לנו לשכוח מאלו שחזרו מהחזית, בעוד כי נפשם נשארה שם. אלו המתמודדים עם ptsd - הפרעה פוסט טראומטית. להפרעה פוסט טראומטית יש מגוון תסמינים, והיא בדרך כלל מתרחשת כתוצאה מאירוע מסכן חיים. בדרך כלל אנו פוגשים את המונח הזה כאשר מדובר בחיילים שחזרו מהקרב, אך חשוב להדגיש כי פוסט טראומה יכולה להתרחש גם כתוצאה מאירועים טראומטיים אחרים כמו תאונת דרכים, תקיפה, מוות של אדם קרוב, אסון טבע וכיוצא בכך. אז מה עוד עלינו לדעת על התופעה הזו, וכיצד טיפול בptsd עובד? על כך ועוד נסביר לכם במהלך הכתבה הבאה.
 

שכיחות של פוסט טראומה

 

בעת בה מדובר בטיפול בptsd, הרי שעלינו קודם לכן להבין בדיוק עד כמה התופעה הזו שכיחה. למעשה, שכיחותה של תופעת ה-ptsd משתנה בין מדינות בעולם, כאשר בארץ ההערכה היא כי בין 6 ל-8% מהאוכלוסייה הכללית סובלים מההפרעה הזו. הסיכון גדל כאשר לוקחים בחשבון אוכלוסיות החשופות יותר לאירועים טראומטיים, כמו חיילים קרביים, שוטרים, מכבי אש, פרמדיקים ועוד. כאשר מדובר באוכלוסייה כזו, השכיחות כבר עומדת על 25%. אולם, אין ספק כי השכיחות בישראל משתנה מעת לעת בשל האירועים הביטחוניים החמורים אותם המדינה עוברת. לאחר המתקפה הרצחנית של ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר, אין ספק כי נוצר מצב בו יש עוד המון אנשים שצריכים טיפול בptsd בהקדם האפשרי. אמנם, לעיתים נבחין בתסמיני פוסט טראומה חודשים ואפילו שנים לאחר האירוע הטראומטי, בטח כאשר מדובר באירועים טראומטיים מסכני חיים ונוראיים כמו אלו שאירעו באוקטובר האחרון. לכן, ייתכן כי נצטרך להמתין שנים עד שנוכל להצביע באופן מדויק על השכיחות הנוכחית של תופעה זו, וכן גם על ההשפעה של אירועי ה-7 באוקטובר מהבחינה הזו.

 

גורמים לתופעה

 

טיפול בptsd כולל בראש ובראשונה זיהוי מקדים של התופעה, ולשם כך עלינו לדעת מהם הגורמים. מלבד אירועים טראומטיים כמו אלו שהזכרנו קודם לכן, יתכנו עוד מספר גורמים, ביניהם ניתן למנות:

 

• חווית טראומטיות בילדות - חוויות טראומטיות בילדות ובנעורים כמו תקיפה, תאונה, אסון טבע, התמודדות עם אובדן של אדם קרוב וכדומה בהחלט עלולים לגרום להתפתחות של תופעה פוסט טראומטית.

 

• בעיות רגשיות - אנשים רגישים מאוד נמצאים בסיכון מוגבר לפתח פוסט טראומה בתגובה לאירועים כאלו. אנשים עם בעיות רגשיות בדרך כלל נוטים לפסימיות, סטרס ותגובתיות יתר - וכתוצאה מכך הם נמצאים בסיכון מוגבר לפתח הפרעה פוסט טראומטית.

 

• גנטיקה - גורם זה אינו הוכח באופן חד משמעי, אך לא מעט מומחים ברחבי העולם סבורים כי בהחלט ישנם גורמים גנטיים שעשויים להשפיע על הסיכויים לפתח פוסט טראומה כתוצאה לאירועים מכוננים, בדיוק כפי שגנטיקה משפיעה על הסיכון שלנו לפתח מחלות פסיכיאטריות אחרות.

 

טיפול בptsd - מורכבות החיים בצל פוסט טראומה

 

החיים בצל הפוסט טראומה מאתגרים למדי. אדם המתמודד עם ההפרעה הזו עשוי למצוא את עצמו חווה מעת לעת טריגרים שמחזירים אותו לאירוע הטראומטי אותו חווה. כך לדוגמא, אדם שסבל מהלם קרב וכעת מתמודד עם פוסט טראומה כתוצאה מאירוע קשה במסגרת השירות הצבאי שלו עשוי לחוות טריגרים והתקפי חרדה כתוצאה מצליל פיצוץ ולו הכי קטן. זו גם הסיבה לכך שלא מעט אנשים מבקשים לקראת חג פורים שילדים ימנעו ככל הניתן מאותם נפצים שהם נוהגים להדליק. מעבר לטריגרים עצמם, החיים בצל הפוסט טראומה קשים מאוד. מתמודדים בדרך כלל יחוו קשיי שינה וסיוטים, לעיתים אף יגיעו עד לכדי מצב בו הם כמעט ולא מצליחים לישון בלילה. ככל הנראה הם יחוו גם ירידה בתיאבון, וזאת בנוסף לעוד מגוון תסמינים נפשיים כמו התקפי חרדה, דיכאון, התפרצויות זעם, תחושה כללית רעה של חוסר שלווה ועוד. מבחינת הפן ההתנהגותי, אלו המתמודדים עם פוסט טראומה נוטים לבודד את עצמם מהחברה, בגלל שקשה להם להיות בחברת אנשים בצל אותם תסמינים וגם כי אינטראקציות מסוימות עלולות להוות טריגר. כתוצאה מכך, מערכות היחסים של אלו המתמודדים עם פוסט טראומה נפגעות בצורה די חמורה, וברוב המקרים יקח זמן עד שאדם המתמודד עם ההפרעה הזו יוכל לעבוד, להיות בחברה ובכללי - לנהל אורח חיים תקין. 

 

טיפול בptsd - איך מטפלים היום?

 

• קנאביס רפואי - משתמשים היום ברפואה בצמח הקנאביס עבור מגוון רחב מאוד של צרכים רפואיים שונים, וכך גם באשר למתמודדי פוסט טראומה, ובפרט להלומי קרב ואלו אשר סובלים מהתופעה הזו כתוצאה מהשירות הצבאי שלהם. זנים מסוימים של קנאביס הוכחו בתור מעוררי תיאבון, והם גם עשויים להקל על השינה ולרומם את מצב הרוח. מטופלים עשויים לעשן את הצמח, אך הם גם יכולים לצרוך אותו בתור שמן, או אפילו לאכול עוגיות קנאביס.

 

• חומרים פסיכואקטיביים - בחו"ל מתרחשים עשרות מחקרים אשר בוחנים את ההשפעות של חומרים פסיכואקטיביים שונים מבחינת ההיבט של טיפול בptsd. בין היתר, חוקרים טיפול באמצעות חומרים כמו MDMA, פטריות פסילוסיבין, LSD, קטמין ועוד. 

 

• טיפול תרופתי - פסיכיאטר עשוי לרשום למטופל תרופות שאמורות להקל על תסמינים נפשיים נלווים לפוסט טראומה, כמו התקפי זעם, התקפי חרדה, דיכאון, קשיי שינה וכיוצא בכך. 

 

• טיפול שיחתי - יש לא מעט סוגים שונים של טיפול שיחתי אשר עשויים להועיל ואף לשפר את המצב, ואילו טיפול אצל פסיכולוג בדרך כלל יהיה התחנה הראשונה אצל לא מעט מטופלים. מעבר לכך, קיימות מספר שיטות טיפול פסיכותרפיה אשר עשויות להועיל, כמו למשל טיפול CBT - טיפול שיחתי קוגניטיבי המבוסס על השתת הרגלים חדשים לצד זיהוי דפוסים ישנים ושליליים. 

 

טיפול בptsd - איך זה עובד?


מלשב"ים

חיילים בחובה

אנשי קבע ומילואים

יחידות מיוחדות ומובחרות

השערים לגיוס

play4, play, media control, audio

רוצים לקבל פרטים נוספים?

מלאו את הטופס

 

074-769-14-84

hagit@shearim.biz

|

קיבוץ הזורע

|

א' - ה' - 09:00-18:00 / ו' - 08:00-14:00 

|


               

צרו איתנו קשר


אנחנו כאן בשבילכם ולמענכם!